آنچه در این پست درباره درمان شقاق با بوتاکس میخوانید
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

درمان شقاق با سم بوتولونیوم(بوتاکس) یک درمان نوین برای بیماری فیشر یا ترک خوردگی مقعد یا همان شقاق میباشد.اینکار به کمک اثر بوتاکس یعنی تاثیر شل کنندگی آن بر عضلات به کاهش درد بیماران و  تسریع در بهبود محل زخم ناشی از شقاق کمک نماید.درمان شقاق با بوتاکس نیاز به بستری نداشته و یک پروسه سرپایی میباشد.جدیدترین درمان شقاق یا فیشر،تزریق بوتاکس میباشد.اینکار برای بیماران با فیشر مزمن که بیشتر از 6هفته از شروع علائمشان میگذرد و کاندید جراحی اسفنکتر مقعدی هستند به عنوان آخرین راه غیر جراحی برای درمان شقاق  یا ترک مقعدی مناسب میباشد.

شقاق یا فیشر چیست؟

شقاق یا ترک خوردگی مقعد یا به اصطلاح علمی “فیشر” به ترک خوردگی یا پارگی خطی در کانال مقعدی گفته میشود.کانال مقعد به  حدود10سانتی متری انتهایی دستکاه گوارش که مدفوع از آن عبور کرده و از طریق مقعد خارج میشود گفته میشود.زخم ایجاد شده ناشی از شقاق مقعدی معمولا به دلیل حرکت زیاد مقعد،قوی بودن عضله مقعدی وهمچنین عبور مواد عفونی آلوده،ترمیم بسیار ضعیفی دارد.

چرا شقاق یا ترک خوردگی مقعد ایجاد میشود؟

ترک خوردگی مقعدی یا شقاق مانند هر بیماری دیگر مقعدی در تمامی سنین و تمامی جنسیت های میتواند رخ دهد.نسبت شیوع این بیماری در مرد و زن تفاوتی ندارد. برخی از دلایل شایع ایجاد شقاق عبارت اند از:

یبوست مزمن و اجابت مزاج دشوار

اسهال طولانی مدت

بیماری های التهابی روده

رابطه جنسی مقعدی

بیماری های منتقله جنسی

سل

سرطان خون و یا سرطان مقعد

زمانی که به هر یک از دلایل فوق،ترک خوردگی مقعد ایجاد میشود،عضله یا همان اسفنکتر مقعدی در تماس با مدفوع قرار گرفته و همین تماس موجب تحریک شدید آن عضله و انقباض آن میشود.انقباض عضله مقعدی سبب ایجاد درد و کاهش خون رسانی به مقعد میشود.یکی از دلایل اصلی در عدم بهبود زخم مقعدی،کاهش خونرسانی به مقعد میباشد.

شقاق یا فیشر مقعدی در صورتی که در همان روزهای اول درمان شود به درمان دارویی پاسخ خوبی میدهد.زمان طلایی در درمان شقاق مقعدی تا 6هفته بعد از ایجاد آن میباشد،درصورتی که بیشتر از 6هفته از ایجاد فیشر و وجود علائم میگذرد،درمان های دارویی عموما موثر نبوده و تزریق بوتاکس و لیزر فیشر و عضله مقعد،درمان اصلی آن میباشد.

درمان شقاق با بوتاکس

تزریق بوتاکس در درمان شقاق

بوتاکس یا به اصطلاح همان سم بوتولونیوم در هر نقطه عضلانی از بدن که تزریق شود،میتواند سبب ایجاد شلی عضلانی شود. بوتاکس از  دیرباز تا به امروز برای درمان انواع اختلالات عصبی  و عضلانی در طب پزشکی کمک کننده بوده است.علاوه بر استفاده درمانی از بوتاکس،نقش آن در اقدامات زیبایی شناخته شده میباشد

بعد از مراجعه و تزریق جهت درمان شقاق با بوتاکس در حدود یک هفته پس از تزریق بوتاکس به مقعد روند کاهش درد بیماران شروع میشود.حدود نیمی از بیماران که تحت درمان شقاق با بوتاکس هستند به صورت کامل با درد و سوزش خداحافظی میکنند.در 50درصد باقی مانده بیماران نیز کاهش چشمگیر درد و سوزش دیده میشود.

درمان شقاق با بوتاکس حدود70درصد موفقیت دارد.بیشترین  اثر بوتاکس در درمان فیشر یا شقاق مقعدی در حدود هفته چهارم پس از تزریق اتفاق می افتد. ممکن است نیمی از بیماران به تزریق مجدد بوتاکس برای درمان کامل فیشر نیاز مند باشند. درصد موفقیت در تزریق مجدد بوتاکس برای درمان فیشر حدود50درصد میباشد.

توضیحات دکتر پرهام فراهانی درباره بوتاکس مقعد

1 ویدیوها

علائم شقاق یا ترک خوردگی مقعدی

شایع ترین علامت ایجاد شقاق یا ترک خوردگی مقعدی درد و وسوزش در مقعد میباشد.این درد و وسوزش معمولا همیشه همراه بیمار بوده و با اجابت مزاج تشدید میشود.گاهی بیماران درد شقاق مقعدی را به مانند عبورتکه های شیشه از مقعد تشبیه میکنند.درد شقاق یا فیشر از حدود چند دقیقه یا ساعت ممکن است طول بکشد. معمولا فیشر زمانی که زیر 6هفته باشد،فیشر حاد گفته میشود و با درمان های دارویی عموما التیام میبابد.

خونریزی از مقعد به میزان کم و شاید در حدی که فقط چند قطره خون وجود داشته باشد نیز از سایر علائم فیشر یا شقاق مقعدی میباشد.البته خونریزی از مقعد ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد که حتما میبایست جدی گرفته شود.

بوتاکس مقعد چگونه تزریق میشود

آمادگی پیش از درمان شقاق با بوتاکس

برای درمان شقاق با بوتاکس نیاز به انجام هیچگونه آمادگی قبلی وجود ندارد.اینکار نیاز به آمادگی روده ای جهت پاکسازی روده ها ندارد.

بهتر است همراه داشته باشید

حدود6ساعت قبل از تزریق بوتاکس هیچگونه مواد خوراکی استفاده نباید کرد

توصیه میکنیم در روز تزریق،حتما برای حضور در مطب از لباس ها و کفش های راحت بپوشید.ناحیه تزریق را قبل از حضور در کلینیک کامل تمیز و اصلاح نمایید

علائم شقاق یا فیشر

مراقبت های پس از تزریق بوتاکس مقعد

معمولا طی 48ساعت اول پس از تزریق بوتاکس به مقعد ممکن است احساس درد یا خونریزی خفیف داشته باشید.درد تزریق بوتاکس مقعد شدید و آزار دهنده نیست اما با مصرف مسکن های ساده مانند استامینوفن تسکین پیدا میکند.

ممکن است بیماران علائم کلی مانند سردرد یا احساس خستگی را دو الی سه روز اول بعد از تزریق تجربه نمایند

دفع گاز روده در حدود10درصد بیماران طی دو هفته اول ممکن است بیشتر باشد که به صورت خود به خودی رفع میشود و جای نگرانی وجود ندارد.

رژیم غذایی بعد از تزریق بوتاکس مقعد

رژیم غذایی بعد از تزریق بوتاکس مقعد میبایست یک رژیم غذایی پر فیبر باشد.مصرف مایعات کافی در کنار مصرف منظم فیبر موجب عملکرد منظم روده ها و پرهیز از یبوست میباشد.یبوست در دوران نقاهت بعد از تزریق بوتاکس مقعد میتواند روند بهبودی را کند نماید.

باید و نباید های بعد از درمان شقاق با بوتاکس

مصرف مقدار کافی مواد فیبر دار در کنار مصرف منظم 8لیوان آب

داشتن حداقل 45دقیقه پیاده روی در روز

استفاده از لگن آب گرم  به صورت منظم،ترجیحا هر بار بعد از اجابت مزاج به منظور کاهش ورم

پرهیز از نشستن های طولانی و بالای 2الی 3سه ساعت به صورت مداوم

پرهیز از شست و شو محکم و سفت مقعد

پرهیز از زورزدن و دفع با فشار مدفوع

پرهیز از مصرف الکل تا 6هفته بعد از تزریق بوتاکس مقعد

بهترین پزشک برای تزریق بوتاکس مقعد

دکتر پرهام فراهانی متخصص جراحی عمومی و لاپاراسکوپی معتقدند که بهترین پزشک برای تزریق بوتاکس به مقعد به منظور درمان شقاق مقعدی،آن پزشکی میباشند که علاوه بر مهارت علمی بر آناتومی و نحوه تزریق بوتاکس،تسلط تکنیکی کافی به این روش داشته باشند.

هزینه تزریق بوتاکس مقعد

هزینه تزریق بوتاکس مقعد به عوامل مختلفی بستگی دارد.یکی از مهمترین عوامل دخیل در تعیین هزینه تزریق بوتاکس به مقعد مهارت و تجربه و تخصص پزشک شما میباشد. نوع بوتاکس تزریق شده به مقعد نیز در تعیین هزینه بوتاکس موثر میباشد.همچنین محل تزریق بوتاکس و نیاز به بیهوشی و یا بی حسی در تعیین هزینه موثر میباشند.برای اطلاع از هزینه دقیق بوتاکس مقعد میبایست معاینه شوید.

عوارض تزریق بوتاکس مقعد

به طور کلی اینکار یک اقدام کم تهاجمی و کم درد میباشد و عوارض جدی ای برای آن گزارش نشده است.عمده عوارض تزریق بوتاکس به مقعد جهت درمان فیشر طی دو هفته اول بعد از آن رفع میشود

نوع بوتاکس مصرفی برای مقعد

به صورت کلی در حال حاضر دو نوع بوتاکس در ایران تاییدیه وزارت بهداشت را دارند.این دو بوتاکس همان دیستون و مصپورت هستند که برای صورت و سایر قسمت های بدن از آنها استفاده میشود.بوتاکس استفاده شده برای مقعد دقیقا مانند بوتاکس صورت و سایر نواحی بدن میباشد.صرفا دوز مورد استفاده برای مقعد با دوز استفاده شده برای صورت یا زیر بغل وسایر قسمت های دیگر متفاوت میباشد.همچنین مدت ماندگاری بوتاکس مقعد چیزی بین 3تا6ماه متفاوت و متغیر میباشد.استفاده از بوتاکس های مورد تایید ومجاز برای درمان بسیار مهم و کلیدی میباشد زیرا حفظ زنجیره سرمای بوتاکس برای اثر بخشی کافی آن الزامی میباشد.

بوتاکس مقعد برای درمان شقاق

در تکنیک مورد استفاده دکتر پرهام فراهانی برای تزریق بوتاکس به مقعد جهت درمان فیشر،بیماران دردی را متوجه نمیشوند،همچنین در بیمارانی که استرس زیادی دارند،اینکار تحت خواب مصنوعی یا بی هوشی انجام میشود

تزریق بوتاکس مقعد  به منظور درمان فیشر،نیاز به نقاهت و استراحت نداشته و بیماران از ساعات اولیه بعد از تزریق میتوانند به کارهای شخصی خود بپردازند

در حال حاضر تزریق بوتاکس به مقعد یک درمان نوین میباشد که فعلا تحت پوشش بیمه های تکمیلی نمیباشد.هزینه انجام بوتاکس معده به صورت آزاد محاسبه میشود