لیزر فیشر یا شقاق یکی از جراحی های معجزه آسا برای بیماران میباشد.با انجام اینکار درد و وسوزش بیماران پس از گذشت دوران نقاهت به میزان چشم گیری کاهش پیدا کرده و علائم آزار دهنده بیمار فروکش میکنند.لیزر فیشر معمولا همراه با یک برش بسیار کوچک در کنار مقعد برای تنظیم میزان کشش عضله اسفنکتر تحتانی مقعد همراه میباشد.

لیزر شقاق توسط دکتر پرهام فراهانی با بیهوشی و خواب مصنوعی طی حدود15دقیقه انجام میشود.برای انجام لیزر شقاق در تهران نزد دکتر پرهام فراهانی شما نیاز به هیچگونه بستری و اقامت طولانی مدت در بیمارستان نخواهید داشت.اینکار یک اقدام سرپایی  میباشد که صرفا نیاز به8ساعت ناشتایی میباشد.

مراقبت های پس از لیزر فیشر نیمی از درمان شما میباشد.رعایت برخی نکات بسیار ساده پس از لیزر فیشر به درمان کامل شما منتج میشود.به دلیل موضع عمل و لیزر در مشکلات فیشر،خود مراقبتی بعد از لیزر فیشر یا شقاق در تهران یا هر نقطه دیگری در دنیا بسیار پر اهمیت میباشد.در این پست قصد داریم تا درباره نحوه مراقبت های پس از لیزر شقاق توسط دکتر پرهام فراهانی با شما عزیزان صحبت کنیم.رعایت کامل دستورالعمل ها موجب اخذ بهترین نتیجه و کاهش احتمال بروز عوارض میشود.

به طور کلی بیماران 24 پس از لیز فیشر  میتوانند به فعالیت های عادی خود بازگردند.در صد کمی از بیماران نیاز به استراحت به مدت 48 ساعت پیدا میکنند و  درموارد شقاق شدید ممکن است مدت زمان نیاز به استراحت تا یک هفته نیز ادامه داشته باشد.اما به طور کلی مدت زمان نقاهت پس از لیزر فیشر در حدود2تا6هفته میباشد. تفاوت در بازه زمانی بهبودی پس از لیزر شقاق به پاسخ بدنی بیمار و میزان پایبندی به خود مراقبتی های پس از این اقدام پزشکی میباشد

مراقبت های بعد از لیزر فیشر در تهران

بلافاصله پس از لیزر شقاق چه کار کنیم

دوران نقاهت لیزر فیشر یا شقاق از همان لحظه انجام آن آغاز میشود.اولین نکته پس از لیزر شقاق آن است که بهتر است یک نفر همراه با خود داشته باشید.به هیچ عنوان در روزی که لیزر یا جراحی شقاق انجام داده اید رانندگی نکنید.به صورت منظم داروهای تجویز شده را استفاده نمایید.داروهای پس از لیزر شقاق شامل مسکن ها،انتی بیوتیک،ملین و پماد میباشد.مصرف منظم و دقیق داروها با بهبودی سریعتر شما رابطه مستقیم دارد.

در روز انجام لیزر بهتر است لباس های راحت همراه خود داشته باشید که بعد از لیزر با توجه به درد احتمالی و احساس خواب آلودگی ناشی از مصرف داروهای خواب آور،تعویض لباس راحت تر باشد.

درد و خونریزی بعد از لیزر شقاق

درد پس از لیزر و جراحی شقاق مقعدی یک علامت شایع و غیر نگران کننده میباشد.این درد معمولا تیز و تیر کشنده میباشد که با اجابت مزاج تشدید میشود.اوج درد پس از لیزر شقاق طی 48ساعت اول بعد از لیزر میباشد.مصرف مسکن ها در کنار اجابت مزاج به کمک ملین ها به کاهش درد پس از لیزر کمک میکند.معمولا این درد طی 10الی21روز پس از لیزر شقاق رفع میشود.مصرف مشروبات الکی به دلیل ماهیت اسیدی آنها میتواند سبب تشدید درد و تاخیر در بهبودی محل زخم شود.

خونریزی و خروج خون آبه به خصوص قبل یا بعد از اجابت مزاج یک یافته شایع بعد از جراحی یا لیزر شقاق میباشد.وجود هرگونه زخم در اطراف و داخل مقعد به دلیل حرکات زیاد آن ناحیه و همچنین تماس مداوم آنجا با مواد عفونی مدفوع سبب تاخیر در بهبودی زخم های مقعدی نسبت به باقی قسمت های بدن میشود.به همین خاطر بهبودی در زخم و محل جراحی یا لیزر فیشر در مقایسه با باقی قسمت های بدن کمی متفاوت تر بوده و نیازمند رعایت کامل اصول خود مراقبتی بعد از لیزر شقاق میباشد.

خونریزی و خروج خون آبه تا 4هفته پس از لیزر شقاق طبیعی میباشد.عموما این خونریزی ها زمانی رخ میدهند که اجابت مزاج فرد به صورت یبوست و یا همراه با زورزدن باشد.

درد و خونریزی بعد از لیزر فیشر

رژیم غذایی پس از لیزر شقاق

یکی از دلایل اصلی ایجاد شقاق یا ترک مقعدی وجود یبوست میباشد.یبوست در عین حال یکی از مشکلات رایج در میان افراد میباشد.در دوران نقاهت پس از لیزر فیشر پرهیز از یبوست یک مسئله مهم و حیاتی است.مصرف حداقل 8لیوان آب در روز در کنار مصرف میزان کافی از منابع فیبر و میوه ها به کاهش یبوست و کارکرد بهتر دستگاه گوارش کمک میکند.از مصرف غذاهایی که موجب یبوست و اختلال در اجابت مزاج شما میشوند میبایست خود داری نمود.مصرف الکل با تاخیر در بهبودی زخم همراه میباشد.

به طور کلی در روزهای اول پس از لیزر و جراحی شقاق مقعدی بسیار از بیماران درباره نوع مواد خوراکی و نوع وعده های غذایی از دکتر پرهام فراهانی سوال میپرسند.به اعتقاد دکتر فراهانی بعد از لیزر فیشر محدودیت در مصرف مواد غذایی یا وعده های غذایی به غیر از مواردی که بالاتر عرض شد وجود ندارد.اما بهتر است اگر سابقه یبوست دارید،48ساعت اول از غذاهای آبکی مصرف نمایید.

ورزش و بازگشت به فعالیت بعد از لیزر شقاق

اغلب بیماران یک روز پس از لیزر شقاق یا ترک مقعد میتوانند به فعالیت عادی و روزانه خود بپردازند. اگر کار سبک و بودن نیاز به فعالیت جسمی سنگین دارید از روز دوم بعد از لیز فیشر نزد دکتر پرهام فراهانی میتوانید به فعالیت های عادی خود بپردازید.در مواردی که افراد فعالیت های ورزشی یا کاری سنگین و جسمانی دارند بهتر است حداقل تا 10روز از انجام کارهای سنگین خود داری نمایند.

از یک روز پس از لیزر فیشر یا شقاق میتوانید فعالیت های سبک ورزشی مانند پیاده روی آهسته را داشته باشید.برای استخر رفتن بعد از لیزر شقاق عجله نکنید وحداقل 10روز صبر کنید.حتما روزانه 30دقیقه پیاده روی جهت جلوگیری از یبوست وبهبود گردش خون اطراف مقعد داشته باشید.

معجزه ای به نام لگن آب گرم

بعد از لیزر یا جراحی شقاق استفاده از لگن آب گرم به صورت روزانه و هر روز حداقل سه مرتبه به کاهش درد،تورم و بهبود سریع تر محل جراحی کمک میکند.لگن آب گرم با ایجاد گردش خون مناسب در اطراف مقعد و همچنین تنظیم فشار عضلات انتهایی دستگاه گوارش به تسریع  در روند بهبودی زخم کمک میکند.حتما ده روز اول پس از لیزر یا جراحی روزانه به میزان حداقل 3بار و هر مرتبه حدود15دقیقه در لگن آب گرم بنشینید. لگن آب گرم علاوه بر مزیت های زیاد به بهبود حرکات روده ای نیز کمک میکند.

گاهی ممکن است برخی پزشکان استفاده از لگن بتادین را توصیه نمایند.بتادین در غلظت های بالا،درمان خوبی برای بهبود زخم نمیباشد اما استفاده از چند قطره بتادین در لگن آب گرم میتواند گزینه خوبی برای ضد عفونی باشد.

اجابت مزاج بعد از لیزر شقاق

برخلاف آنچه بیماران درباره دفعات اجابت مزاج بعد از لیزر شقاق تصور میکنند که هرچقدر این دفعات کمتر باشد بهتر است،دفع منظم و متعدد بعد از لیزر شقاق به بهبودی محل زخم کمک بیشتری میکند.اجابت مزاج در دفعات مختلف موجود کاهش فشار به دیوار مقعد و همچنین کوتاه کردن زمان تلاش برای اجابت مزاج میباشد.

حتما بیماران طی روزهای اول پس از لیزر شقاق یا فیشر برای کاهش درد به دنبال اجابت مزاج میبایست حدود5دقیقه قبل از اجابت مزاج مقعد خود را با آب گرم شسته و شو دهند.اینکار به شل شدن بهتر عضلات اطراف مقعد و کاهش درد و احساس سوزش به دنبال اجابت مزاج کمک میکند.در صورتی که با تمامی نکات گفته شده همچنان از یبوست رنج میبرید حتما روزانه 30دقیقه پیاده روی داشته باشید. درمان آخر در رفع یبوست استفاده از ملین ها میباشد.

زمان مراجعه به پزشک بعد از لیزر شقاق

مراقبت های پس از تزریق بوتاکس مقعد

در حال حاضر جدیدترین روش درمانی برای بیماری فیشر در صورتی که به مراحل مزمن طول کشیده نرسیده باشد،تزریق بوتاکس به عضلات نواحی مقعد میباشد.با انجام اینکار،خونرسانی به زخم اطراف مقعد بهتر شده و بیماران علائم کمتری را تجربه میکنند.مراقبت های پس از تزریق بوتاکس به مقعد را میتوانید به صورت کامل در این پست مطالعه نمایید.بوتاکس مقعد برای درمان فیشر.اما به طور کلی،مراقبت های پس از لیزر شقاق و همچنین تزریق بوتاکس به مقعد مشابه هم بوده با این تفاوت که دوران نقاهت بوتاکس مقعد بسیار کوتاه تر میباشد.

رژیم غذایی بعد از لیزر شقاق

مراقبت های بعد از لیزر شقاق یا فیشر در چند روز اول ممکن است با درد و سوزش همراه باشد اما به طور کلی بعد از گذشت 7روز،علائم بیماران کمتر میشود

در حال حاضر بیمه تکمیلی برای درمان لیزری شقاق مقعدی هیچگونه پوششی قرار نداده است