جراحی کیسه صفرا در کرج یا به عبارت علمی آن کوله سیستکتومی یک از جراحی های دستگاه گوارش میباشد که در آن کیسه صفرا از مسیر گوارشی و کبد حذف میشود.کیسه صفرا یک ارگان کوچک در زیر کبد،در قسمت سمت راست و بالای شکم میباشد.وظیفه اصلی کیسه صفرا کمک به هضم غذاها میباشد.دلایل مختلفی باعث التهاب کیسه صفرا و  ایجاد سنگ های صفراوی میشود.تشخیص سنگ صفراوی از طریق معاینه و سونوگرافی انجام میشود.

وظیفه کیسه صفرا چیست؟

کیسه صفرا یک ارگان کوچک و متصل به کبد میباشد که در تقسیم بندی ها در قسمت فوقانی و سمت راست شکم قرار دارد.کیسه صفرا وظیفه جمع آوری و ذخیره یک ماده مهم در بدن را به نام صفرا دارد.در واقع ترشحات صفراوی یا به اصلاح همان صفرا نقش مهمی در هضم مواد غذایی به خصوص غذاهای چرب دارد.گاهی ممکن است این ترشحات صفراوی به دلایل مختلف با تاخیر از کیسه صفرا خارج شده و همین تاخیر باعث غلیظ شدن و سفت شدن این ترشحات میشود.

در واقع وقتی صحبت از سنگ های کیسه صفرا میشود،همان ترشحات کیسه صفرا هستند که جمع شدند و آنقدر سفت شده اند که تبدیل به سنگ های صفراوی شده اند.معمولا این سنگ ها در ابعاد مختلفی تشکیل میشوند.حضور سنگ های صفراوی در کیسه صفرا میتواند باعث التهاب،انسداد و مشکلات مشابه و علائمی مانند درد،زردی،حالت تهوع و … شوند که درمان اصلی آن جراحی میباشد.

انواع جراحی کیسه صفرا در کرج

 جراحی کیسه صفرا به روش باز:در گذشته اغلب جراحی های کیسه صفرا در کرج به صورت باز بوده است .در روش سنتی یک برش نسبتا بزرگ بر روی شکم داده شده و جراح ،کیسه صفرا را خارج میکند.روش سنتی با درد و عوارض جدی همراه میباشد.یکی از بزرگترین معایب جراحی کیسه صفرا به روش سنتی،باقی ماندن رد بخیه در محل جراحی و مطلوب نبودن جلوه ظاهری آن به خصوص در خانم های جوان

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا:روش نوین جراحی کیسه صفرا در کرج،جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا میباشد.در این روش دیگر خبری از برش سنتی و بزرگ بر روی شکم نیست و چندین برش بسیار کوچک جای آن برش بزرگ را گرفته اند.در این تکنیک جراح،وسایل مخصوص جراحی را از آن برش کوچک وارد شکم کرده و با کمک دوربین مخصوص فضای داخل شکم را دیده و جراحی کیسه صفرا را انجام میدهد.

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا در کرج با درد،عوارض و رد بخیه بسیار کمتری نسبت به روش سنتی همراه میباشد.همچنین شانس خونریزی در این روش بسیار کمتر بوده و از طرفی هم ریکاوری و بازگشت به فعالیت های عادی در این روش سریع تر میباشد.امروزه فقط در مواردی که کیسه صفرا مشکلاتی نظیر چسبندگی های زیاد و.. داشته باشد به روش باز جراحی میشود

 

جراحی کوله سیستکتومی در کرج

چه افرادی در معرض ریسک ابتلا به سنگ های صفراوی هستند؟

به طور کلی عامل اصلی بروز مشکلات صفراوی حضور سنگ های صفراوی میباشد.پولیپ های صفرا به ندرت میتوانند باعث بروز مشکل در صفرا  شوند.این سنگ های صفراوی گاهی ممکن است در مجاری صفراوی نیز تشکیل شوند  که ارتباط بین کبد و روده باریک را میتوانند مختل کنند.

به طور کلی چهار گروه بیشتر در معرض ابتلا به سنگ های صفراوی هستند،این افراد شامل:

خانم های بالای 40سال

سابقه بارداری

اضافه وزن

جنس مونث

جراحی کیسه صفرا در کرج

چه زمانی کیسه صفرا نیاز به جراحی دارد؟

کیسه صفرا زمانی که سنگ داشته باشد و یا التهاب میبایست جراحی شود.در واقع التهاب کیسه صفرا به نام علمی کوله سیستیت شناخته میشود که حتما نیاز به جراحی دارد.همچنین در درصد بسیار اندکی از افراد،کیسه صفرا سرطانی میباشد که نیازمند جراحی کامل میباشد.درباره جراحی کیسه صفرا در مواردی که پولیپ صفرا دیده میشود،بستگی به سایز و علائم بیمار دارد.همچنین گاهی التهاب پانکراس به دلیل سنگ های صفراوی به وجود می آید که نیازمند جراحی کیسه صفرا میباشد.

علائم سنگ کیسه صفرا

وجود سنگ در کیسه صفرا با علائم مختلفی میتواند خود را نشان دهد،یکی از شایع ترین علائم آن درد در قسمت فوقانی و سمت راست شکم میباشد.

تشدید درد قسمت فوقانی و سمت راست شکم بعد از مصرف غذاهای سنگین و به خصوص چرب

این درد ممکن است به پشت کمر نیز گاهی منتشر شود

علائم دیگر وجود سنگ صفرا شامل حالت تهوع،استفراغ وتب میباشد.علائم وجود سنگ در کیسه صفرا مانند بسیاری از مشکلات گوارشی میباشد به همین دلیل جهت تشخیص دقیق مشکلات صفراوی،معاینه نزد پزشک ضروری میباشد

مراقبت های پس از جراحی کیسه صفرا

بلافاصله پس از اتمام جراحی کیسه صفرا،بیمار به بخش مراقبت های پس از بیهوشی یا همان ریکاوری منتقل میشود.حدود یکساعتی پس از جراحی بیماران در این بخش حضور دارد.سپس به بخش جراحی منتقل میشوند.البته در مواردی که بیماران بیماری زمینه ای داشته باشند ممکن نیاز به اقامت دربخش مراقبت های ویژه یا icu پس از جراحی داشته باشند.مدت زمان بستری بعد از جراحی کیسه صفرا برای بیماران عادی یک روز میباشد.

درد پس از جراحی کیسه صفرا جزو دردهای متوسط میباشد.در واقع اگر جراحی شما توسط یک پزشک ماهر و به صورت لاپاراسکوپی و در مدت زمان استاندارد خود انجام شود،بیماران تجربه درد اندکی خواهند داشت.معمولا درد پس از جراحی کیسه صفرا در کرج با مصرف مسکن های ساده قابل کنترل میباشد.درد پس از جراحی باز کیسه صفرا در مقایسه با جراحی لاپاراسکوپی،بسیار بیشتر میباشد.

یکی از مواردی که  بیماران را پس از جراحی کیسه صفرا ممکن است اذیت کند؛درد شانه راست و یا هر دو شانه میباشد.این درد به دلیل جذب گازهای طبی استفاده شده حین لاپاراسکوپی میباشد و طی 72ساعت پس از جراحی رفع میشود.همچنین در افراد چاق ممکن است درد منتشره  شکم و قفسه سینه بعد از جراحی وجود داشته باشد.این درد به دلیل متسع شدن شکم حین جراحی میباشد و تا 72ساعت بعد از جراحی رفع میشود.

حالت تهوع و استفراغ ممکن است چندین مرتبه پس از جراحی کیسه صفرا وجود داشته باشد اما دائمی نیست.به دلیل تزریق داروهای بیهوشی و به خصوص مخدر ها حین جراحی ممکن است بیماران چند روز اول پس از جراحی حرکت نامنظم روده داشته باشند.مصرف کافی فیبر و مایعات به رفع سریعتر این حالت کمک شایانی میکند.

گلو درد بعد از بیهوشی نیز ممکن است یکی دو روزی بیماران را اذیت نماید که با مصرف منظم مایعات ولرم و گرم این مشکل نیز حل میشود

تغذیه پس از جراحی کیسه صفرا در کرج

تغذیه در روز های اول پس از جراحی کیسه صفرا میبایست شامل مایعات پر پروتئین و کم چرب باشد.بهترین تغذیه برای روزهای اول پس از جراحی سوپ و عصاره گوشت میباشد.بهترین اقدام در تغذیه پس از جراحی کیسه صفرا،مصرف حجم کم غذا در وعده های بیشتر میباشد. حتما به میزان کافی از سبزیجات و فیبر های طبیعی میبایست جهت جلوگیری از یبوست استفاده نمود.در کنار مصرف مناسب فیبرها،مصرف کافی آب در کنار پیاده روی سبک پس از جراحی به حرکت منظم روده ها کمک شایانی میکند

تقریبا از روز پنجم پس از جراحی کیسه صفرا میتوانید رژیم غذایی سابق خود را آغاز کنید.توجه داشته باشید که رژیم غذایی پس از جراحی کیسه صفرا طی ماه های اول میبایست کم چرب باشد،زیرا دیگر ترشحات صفراوی در مسیر سیستم گوارشی حضور نداشته و هضم چربی ها با حجم بالا با مشکل  رو به رو میشوند.مصرف غذاهای چرب،پر ادویه و فست فود را پس از جراحی کیسه صفرا حداقل تا6ماه میبایست فراموش کنید.

همچنین زمان نزدیکی پس از جراحی کیسه صفرا معمولا یک هفته پس از جراحی لاپاراسکوپی و دو هفته بعد از جراحی باز میباشد.توجه داشته باشید از اعمال هرگونه فشار اضافی و فعالیت های سنگین تا دو هفته میبایست پرهیز نمایید.

پانسمان محل جراحی کیسه صفرا

حدود 4تا5 برش بسیار کوچک پس از جراحی کیسه صفرا بر روی شکم وجود دارد که هر کدام حدود3تا4بخیه دارد..محل بخیه ها بهتر است مرطوب نشود و خشک نگه داشته شود. پانسمان محل جراحی بهتر است طی 48ساعت اول تعویض نشود.میزان دفعات تعویض پانسمان محل جراحی بر اساس نظر و روش هر پزشک متفاوت میباشد.زمان کشیدن بخیه های جراحی حدود 10 روز پس جراحی کیسه صفرا میباشد. برای جلوگیری از باقی ماندن محل رد بخیه جراحی،میتوانید از کرم های ترمیم کننده نیز استفاده نمود.

سه روز پس از جراحی کیسه صفرا امکان استحمام وجود دارد.

جراحی کیسه صفرا در کرج

علائم نگران کننده بعد از جراحی کیسه صفرا؟

درد شدید و افزایشی محل جراحی طی روزهای اول پس از جراحی

حالت تهوع مقاوم و مداوم

تب

اسهال یا یبوست مداوم و بی وقفه بیشتر از سه روز

تغییر رنگ مدفوع و ادرار بیشتر از سه روز

 منبع

بهترین جراح کیسه صفرا در کرج

دکتر پرهام فراهانی متخصص جراحی عمومی و لاپاراسکوپی معتقند که بهترین پزشک برای جراحی کیسه صفرا در کرج آن جراحی هستند که تسلط بالا و دانش کافی در کنار تجربه مناسب را داشته باشند.جراحی کیسه صفرا عمدتا جزو جراحی های پیچیده و دشوار نمیباشد اما ریزه کاری ها و اقدامات خاص جراحی را طلب میکند.در صورتی که جراح انتخابی شما،تسلط و تجربه کافی در جراحی کیسه صفرا داشته باشد،با خیال راحت میتوانید نزد ایشان جراحی کیسه صفرا انجام دهید.برای یافتن بهترین جراح کیسه صفرا در کرج توصیه ما به شما ملاقات حضوری با بیمارانی که تحت جراحی قرار گرفتند میباشد.اینکار به صورت مستقیم شما را از تجارب دیگر بیماران  آگاه میکند.

برای یافتن بهترین جراح برای جراحی کیسه صفرا در کرج به هیچ عنوان صرفا به تبلیغات اینترنتی نباید اکتفا کرد.

هزینه جراحی کیسه صفرا در کرج

هزینه جراحی کیسه صفرا بر اساس نوع دقیق جراحی متفاوت میباشد.جراحی کیسه صفرا زمانی که به صورت لاپاراسکوپی انجام گردد،نسبت به جراحی باز،هزینه متفاوت تری خواهد داشت. همچنین ممکن است برخی بیماران پس از جراحی کیسه صفرا نیاز به بستری در بخش مراقبت های ویژه داشته باشند.هزینه اقامت بیماران در این بخش ها با بخش معمولی متفاوت بوده و بیشتر میباشد.

جراحی کیسه صفرا در کرج

1 ویدیوها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *